Zasady prawidłowej jazdy lawetą
Zasady prawidłowej jazdy lawetą

Laweta może przyjąć dwie postaci: przyczepy albo specjalnego pojazdu, nazywanego także autolawetą. Jedna i druga pełni jednak te samą rolę i przydaje się, gdy musimy przewieźć uszkodzony samochód albo gdy sprowadzamy do kraju auto kupione za granicą. Jeżeli samodzielnie chcemy ją obsługiwać, musimy najpierw poznać obowiązujące zasady.

Jakie uprawnienia są potrzebne do prowadzenia lawety?

Do prowadzenia auta z przyczepą ważącą mniej niż 750 kg wystarczy prawo jazdy kategorii B. Pamiętać jednak trzeba, że warunkiem jest to, że łączny ciężar samochodu, przyczepy oraz jej ładunku nie może przekroczyć 4250 kg. Dodatkowo to, co holujemy, nie może ważyć więcej od pojazdu holującego. Jeżeli więc nie jesteśmy w stanie spełnić tych warunków, potrzebujemy prawa jazdy kategorii B+E lub B96. Wówczas już będziemy mogli wozić na lawecie nawet ciężkie samochody.

Jeżeli chodzi natomiast o autolawetę, to tutaj sytuacja wygląda tak jak w przypadku samochodów dostawczych. Co logiczne, w końcu nie ciągniemy już za sobą przyczepy, tylko kierujemy autem z ciężkim ładunkiem. Znów jednak pojawia się kwestia maksymalnego ciężaru. Z prawem jazdy kategorii B łączna masa pojazdu i ładunku nie może przekraczać 3500 kg. Może więc się okazać, że nie obejdzie się bez kategorii C.

Jak należy zamocować samochód na lawecie? 

Dokonując załadunku nie można zapominać o kilku kluczowych zasadach. Po pierwsze, aby dociążyć przód lawety, najeżdżamy na nią osią, nad którą znajduje się silnik. W przypadku większości samochodów osobowych jest to oczywiście oś przednia. Po drugie, auto należy umieścić jak najbardziej symetrycznie. Po trzecie, około 10 procent ciężaru lawety powinno spoczywać na haku (dotyczy to lawety w formie przyczepy). Po czwarte, transportowany pojazd musi zostać prawidłowo ustabilizowany za pomocą pasów mocujących, którymi przypinamy koła. Powinniśmy unieruchomić minimum trzy z nich, ale najlepiej będzie zablokować wszystkie cztery.